Regulamin Prowadzenia Mediacji
Mediator Magdalena Kolbuszewska
ul. Łobzowska 57/108/lokal nr 6 (parter), 31-139 Kraków
- Postanowienia ogólne
- Niniejszy regulamin ma zastosowanie do wszelkich prowadzonych przeze mnie mediacji. Mediację prowadzę osobiście, w miejscu wskazanym jako miejsce spotkania mediacyjnego.
- Mediacja jest dobrowolna. Strona przystępuje do mediacji z własnej woli i ma prawo zrezygnować z mediacji w każdym momencie.
- Mediacja jest poufna. Strona nie może przedstawiać w postępowaniu sądowym, arbitrażowym lub podobnym dokumentów, opinii i propozycji ugodowych z mediacji, ani być przesłuchana na okoliczność faktów przetoczonych podczas mediacji. Mediator jest zobowiązany do zachowania w tajemnicy faktów, o których dowiedział się w związku z prowadzeniem mediacji, chyba, że strony zwolnią go z tego obowiązku.
- Mediacja może być prowadzona w formie ustnej lub pisemnej, także w wersji on-line, również bez konieczności osobistego stawiennictwa strony na sesji mediacyjnej. Wybór formy prowadzenia mediacji zależy od okoliczności sprawy i wymaga akceptacji stron mediacji oraz mediatora.
- Mediacja jest prowadzona w języku polskim. Dokument ugody, sprawozdanie bądź protokół z mediacji, sporządzane są w języku polskim.
- Mediator może odmówić prowadzenia mediacji wyłącznie z ważnych powodów, o których jest obowiązany powiadomić niezwłocznie strony.
- Warunkiem rozpoczęcia mediacji jest nieudana próba rozwiązania przez strony sporu w drodze negocjacji.
- Mediator prowadzi mediacje zgodnie ze standardami Społecznej Rady ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów powołanej przy Ministrze Sprawiedliwości oraz zgodnie z Kodeksem Etycznym Mediatora. Podaję link do treści Kodeksu Etycznego Mediatora: http://ms.gov.pl/Data/Files/_public/mediacje/adr1/kodeksetyczny.pdf
- W trakcie sesji mediacyjnej mediator może się spotykać osobno z każdą ze stron, z zachowaniem, jednakże, zasady bezstronności.
- W sesji mediacyjnej mogą brać udział osoby trzecie, na których obecność wyrażą zgodę obie strony. W szczególności może być przybrana osoba do sporządzenia protokołu.
- Pełnomocnicy procesowi stron mają prawo do brania udziału w posiedzeniach mediacyjnych z głosem doradczym w kwestiach prawnych.
- Mediator dokłada wszelkich starań, aby mediacja zakończyła się w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o mediację przez stronę lub odebrania przez niego pisma sądowego o skierowaniu sprawy do mediacji.
- Każda ze stron sporu jest obowiązana do współpracy w dobrej wierze z mediatorem.
- Mediacja jest odpłatna. Wynagrodzenie mediatora w sprawach ze skierowania sądu określają przepisy prawa a sprawach pozasądowych – umowa z mediatorem. Wynagrodzenie mediatora nie jest uzależnione od tego, czy w wyniku mediacji strony zawrą ugodę.
- Koszty mediacji obejmują wynagrodzenie mediatora i zwrot jego uzasadnionych wydatków związanych z przeprowadzeniem mediacji, tj. wydatki mediatora poniesione na pokrycie kosztów przejazdów, zawiadomień stron, zużytych materiałów biurowych, wynajmu pomieszczenia niezbędnego do przeprowadzenia posiedzenia mediacyjnego.
- Wynagrodzenie mediatora pokrywają strony mediacji, po połowie, chyba, że strony umówią się, co do podziału między siebie kosztów mediacji, w inny sposób.
- Strona mediacji będąca osobą fizyczną wyraża zgodę na przetwarzanie jej danych osobowych do celów mediacji i w tym celu składa pisemne oświadczenie.
- Dane osobowe są chronione zgodnie z przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE z 2016r. L. 119)
-
Postanowienia szczegółowe
- Postępowanie mediacyjne rozpoczyna się:
- po złożeniu (pisemnie, także w wersji elektronicznej lub ustnie) przez stronę u mediatora wniosku o mediację (dane wg formularza na stronie), jednakże warunkiem rozpoczęcia mediacji jest wyrażenie przez drugą stronę woli uczestniczenia w mediacji oraz wniesienie opłaty rejestracyjnej,
- w przypadku wprowadzenia przez strony umowy, zapisu o dobrowolnym oddaniu sporów wynikłych na tle realizacji postanowień danej umowy pod rozstrzygnięcie mediatorowi – Magdalenie Kolbuszewskiej, pod warunkiem wniesienia opłaty rejestracyjnej,
- po przyjęciu mediacji przez mediatora dokonanego nie później niż 7 dni od dnia doręczenia mu postanowienia sądu o skierowaniu sprawy do mediacji.
- Postępowanie mediacyjne polega na przeprowadzeniu spotkania informacyjnego ze stronami mediacji wspólnie, a w razie potrzeby odrębnie z każdą ze stron, a następnie na przeprowadzeniu spotkania wspólnego. Liczba spotkań wspólnych zależy od woli stron. Każde spotkanie jest odpłatne. Czas każdej sesji nie przekracza 2 godzin.
- Na pierwszym spotkaniu wspólnym strony podpisują z mediatorem umowę o przeprowadzenie mediacji, w której określają wynagrodzenie mediatora, ewentualną liczbę spotkań, warunki płatności (która ze stron i w jakiej części ponosi koszty mediacji), sposób uczestnictwa w mediacji.
- Postępowanie mediacyjne standardowo jest prowadzone przez jednego mediatora.
- Z postępowania mediacyjnego mediator sporządza protokół, który wraz z ugodą ( jeśli doszło do jej zawarcia ) jest przesyłany do sądu. Każda ze stron dostaje odpis protokołu oraz oryginał ugody. W protokole oznacza się miejsce i czas przeprowadzenia mediacji, a także imię, nazwisko (nazwę) i adresy stron, imię i nazwisko oraz adres mediatora, a ponadto rezultat mediacji.
- Postanowienie sądu o skierowaniu sprawy do mediacji, wniosek o mediację, zgoda na mediację, umowa stron o mediację, pisemna zgoda na przetwarzanie danych osobowych, ugoda, protokół z postępowania mediacyjnego – stanowią dokumentację sprawy, którą przechowuje się w archiwum. Mediator zapewnia pełną poufność zgromadzonej dokumentacji.
-
Postanowienia końcowe
- Wszelkie zmiany, uzupełnienia bądź wykreślenia niniejszego regulaminu wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 6 listopada 2018 roku.